追求智慧 Mengejar Hikmat

上帝的恩典每日更新
2023年1月15日(主日)
經文:雅各書第三章

惟獨從上頭來的智慧、先是清潔、後是和平、溫良柔順、滿有憐憫、多結善果、沒有偏見、沒有假冒。並且使人和平的、是用和平所栽種的義果。

雅各書 3:17-18 (CUVT) 

極大的美好,雅各不僅揭露了世界智慧的特徵。但他也很清楚解釋了來自上帝的智慧。

帶來和平的智慧,來自於神的智慧信徒生命中最重要與優先的一部分                                        

彼得三次否認耶穌,主耶穌回來尋找彼得使他得恢復。主耶穌不想讓犯嚴重錯誤的彼得一直活在內疚中。針對殺害祂的羅馬兵丁,主耶穌也為他們禱告求天父赦免他們的罪。我深信若奮銳當猶大沒有自殺的話,主耶穌仍然恢復他的情況。

我的弟兄姐妹,來自於神的智慧免於仇敵。來自於神的智慧恢復弟兄姐妹情感。來自於神的智慧帶來和平。

透過基督寶血從上頭我們得到的智慧,使人與神和好的智慧。從基督得來的智慧使我們活出與效法基督。

榮耀歸與上帝

Rahmat TUHAN Baru Tiap Pagi
Minggu, 15 Jan. 2023
Nats: Yakobus 3

Tetapi hikmat yang dari atas adalah pertama-tama murni, selanjutnya pendamai, peramah, penurut, penuh belas kasihan dan buah-buah yang baik, tidak memihak dan tidak munafik. Dan buah yang terdiri dari kebenaran ditaburkan dalam damai untuk mereka yang mengadakan damai.

Yakobus 3:17-18 (TB) 

Sungguh indah, Yakobus bukan saja menyatakan apa yang menjadi ciri hikmat yang daripada dunia. Namun ia juga dengan jelas menjelaskan hikmat yang daripada Allah.

Hikmat yang membawa pendamaian, merupakan bagian utama dan penting dalam kehidupan orang beriman yang memiliki hikmat daripada Allah.

Petrus yang menyangkal Tuhan Yesus sampai 3x, Tuhan Yesus mencari dan memulihkan Petrus. Tuhan Yesus tidak menghendaki Petrus yang telah melakukan kesalahan yang fatal, terus menerus hidup dalam perasaan bersalah. Kepada para pasukan romawi yang membunuh Dia, Tuhan Yesus berdoa supaya Bapa mengampuni mereka. Saya yakin dan percaya bila Yudas Iskariot tidak bunuh diri, Tuhan Yesus tetap akan memulihkan keadaannya.

Saudaraku, hikmat yang daripada Allah akan menghindari permusuhan. Hikmat yang daripada Allah akan memulihkan persaudaraan, hikmat yang daripada Allah akan membawa damai.

Hikmat dari atas yang kita peroleh melalui darah Kristus, adalah hikmat yang mendamaikan antara Allah dan manusia. Hikmat yang kita peroleh daripada Kristus itulah, yang membuat kita menerapkan dan meneladani apa yang Kristus lakukan.

Soli Deo Gloria?